Als je een burn-out hebt of overspannen bent is één ding zeker: je hebt de signalen van je lichaam stelselmatig genegeerd. Om te voorkomen dat je een terugval krijgt en om te werken aan je herstel, is het van belang dat daar NU verandering in komt.
Leren luisteren naar je lichaam is super belangrijk en tegelijkertijd zó moeilijk. Ik help je graag een handje met de volgende tips:

1. Doe de Bodyscan

De Bodyscan is een goede manier om je er bewust van te worden wat er zich allemaal in je lichaam afspeelt. Om even “uit je hoofd te gaan” en je juist te focussen op de sensaties in lichaam. Je scant als het ware je lichaam.Vaak merk je pas hoe moe je bent als je even stilstaat. Het is een mooie oefening om iedere dag even te doen en te leren luisteren naar wat je lichaam probeert duidelijk te maken.

Het werkt als volgt:

3 tips om te leren luisteren naar je lichaam, YoungCoach, BodyscanGa ontspannen liggen met je armen naast je lichaam. Doe je ogen dicht en let op je ademhaling. Je hoeft niks te veranderen, het gaat er alleen om dat je je er bewust van wordt hoe je ademt. Daarna ga je stap voor stap je hele lichaam ‘scannen’. Begin bij je tenen, je voeten, kuiten, schenen enz. Voel je warmte, tinteling, spanning of helemaal niks? Alles wat je ervaart is goed. Het gaat puur om het bewustzijn. Wanneer je je hele lichaam hebt gescand, probeer je nog even je hele lichaam in zijn geheel in je op te nemen. In welke gemoedstoestand bevind je je? Ben je moe, gestrest, ontspannen?

Het doel van de Bodyscan is niet om iets te veranderen. Puur om aandacht te besteden aan hoe je je voelt. Zo zul je sensaties steeds sneller op gaan merken en ook grenzen beter kunnen bewaken.
Vooral in het begin is het vaak moeilijk om je aandacht erbij te houden. Voor je het weet ben je alweer een boodschappenlijstje aan het maken in je hoofd. Daarom helpt het voor mezelf vaak erg een begeleide Bodyscan te doen. Hierover zijn tegenwoordig talloze filmpjes te vinden. Zelf gebruik ik vaak de app Calm – Meditate, Sleep, Relax, en dan de Body Scan. Hier kun je ook zelf de tijd instellen.

 

2. Behandel jezelf zoals je een beste vriend zou behandelen

Stel je je beste vriend/vriendin eens voor. Stel, hij/zij voelt zich niet goed. Wat zeg je dan? Meestal zal dat iets zijn van: “Wat vervelend, doe maar even rustig aan.” Maar zijn wij zelf degene die ons niet goed voelen, dan komt dat eerder in de buurt van: “Stel je niet zo aan.” En rustiger aandoen: nee ho maar..  Herkenbaar?

3 tips om beter te leren luisteren naar je lichaam, YoungCoach, beste vriendProbeer jezelf dan eens te behandelen zoals je dat zou doen bij je beste vriend/vriendin. Als vriend ben je liefdevol. Kraak je iemand niet af, maar probeer je diegene juist moed in te praten. Accepteer je diegene zoals hij/zij is en behandel je hem/haar met respect. Heeft hij/zij iets nodig? Dan zal je je best doen daarmee te helpen. En niet te vergeten: je luistert zonder te oordelen.

Dit is misschien moeilijk maar probeer jezelf als je beste vriend te zien. Ben je moe? Pak rust. Doe je iets tegen je zin in? Stop ermee. Luister naar jezelf en je behoeftes, zoals je dat bij een ander ook gedaan zou hebben. Het grappige is dat je zult merken dat je veel signalen uit jezelf al negeert. Nu je met je volle aandacht, objectief naar jezelf kijkt, zul je merken dat je lichaam veel meer probeert te zeggen dan je eigenlijk wist. (Of eigenlijk wist je het misschien wel, maar wilde je het niet weten) 😉 .

Oh en bijkomend voordeel:
“Als je vriend wordt van jezelf, ben je nooit alleen.”

3. Doe Yoga

Vroeger was ik nogal sceptisch tegenover Yoga. Ik vond het maar zweverig en voor mijn gevoel deed je eigenlijk niks. Dat was 3 tips om te leren luisteren naar je lichaam, YoungCoach, Yoga
voordát ik een burn-out kreeg. Grappig is namelijk hoe mijn visie daarop compleet veranderd is, toen ik wel anders MOEST gaan leven. Het was een noodzaak dat ik naar mezelf leerde luisteren en daar hoort al snel Yoga bij. Dat ik het ook nog leuk zou vinden en het zelfs zwaar kon zijn, had ik niet verwacht. Yoga is echt een hele mooie manier om beter te leren luisteren naar je lichaam én is zelfs nog veel meer dan dat.

Het mooie van Yoga is, dat er ontzettend veel verschillende vormen zijn. Van rustgevende yoga tot energiegevende yoga en fysiek inspannende yoga. Je kunt dus kiezen wat bij je past. Misschien begin je graag met iets rustgevends maar wil je op ten duur meer fysieke uitdaging. Dat kan allemaal.

Als je eigenlijk nog niet klaar bent je in een omgeving met zoveel mensen te begeven, zijn ook hier alternatieve mogelijkheden. Zo kun je op YouTube of via een app, zelf ook aan de slag. Het nadeel hiervan is wel dat je geen feedback krijgt en je meer discipline nodig hebt. Maar het is natuurlijk altijd beter dan niks.

Hier een link naar een kanaal die ik zelf als heel positief ervaar. Voor alle niveaus geschikt en lekker jeugdig: Yoga with Adriene .
Ook de app Daily Yoga – Yoga Fitnes App vind ik erg fijn. Start bijvoorbeeld eens met de 12-Day Beginner Tour.

Good luck!

 

Lees ook: