Dat slapen tijdens een burn-out een ramp kan zijn en ‘tijd’ eigenlijk de enige echte oplossing is, heb ik beschreven in mijn artikel Slaapproblemen en een burn-out. Maar om het zelf toch een beetje meer in de hand te hebben hieronder 5 tips voor beter slapen:

1.     Zorg dat je voldoende beweegt (bij voorkeur buiten)

Door overdag te bewegen zorg je dat je lichaam ’s avonds vermoeider is en beter kan slapen. Ook als je denkt te moe te zijn om te bewegen kan dit júist een fantastische oplossing zijn. (lees: sporten en burn-out). Door te bewegen ben je namelijk in staat de typische “burn-out moe” om te zetten in een voldane moe en maak je hormonen aan die je ook nog eens vrolijker en ontspannender maken.
Als je dit buiten doet maakt je lichaam door het daglicht ook serotonine aan en dit is de voorloper van ons slaaphormoon melatonine. En die willen we natuurlijk hebben!

2.     Werk aan een rustiger hoofd d.m.v. ontspanningsoefeningen/meditatie

Niks is vervelender dan een piekerend hoofd als je graag wil slapen. Probeer daarom voor het slapen gaan je eens puur te richten op je ademhaling en train jezelf hierin. Tegenwoordig zijn er talloze methodes om je daarbij te helpen. Haak niet meteen af en stel jezelf er voor open want het doet echt wonderen. Probeer bijvoorbeeld eens de “7-days of Calm” van de Calm-Meditate, Sleep, Relax app en begin hier elke avond mee als je in je bed ligt.

3.     Let op je voeding

Veel mensen weten niet half hoe de juiste voeding onze gesteldheid positief kan beïnvloeden. Juist nu is het ontzettend belangrijk om jezelf niet vol te stoppen met suikers en junkfood. Wil je je slaap bevorderen? Probeer dan niet te zwaar avond te eten en na het avondeten geen suikers en cafeïne te nemen. Als je toch heel graag nog wat eet na het avondeten, kies dan voor een gezonder alternatief. Denk hierbij aan noten of een cracker of neem een glas melk of slaapthee.

4.     Bouw aan een vast “slaapritme”

Door een tijd met jezelf af te spreken dat je gaat slapen en weer wakker wordt, gaat je lichaam daar op den duur op inspelen.  Ook als je in het begin niet meteen in slaap valt zal dit je toch helpen. Probeer ook een bepaald “slaap ritueel” op te bouwen, dit zal je lichaam namelijk gaan herkennen. (Denk aan het lezen van een boek een uur voor je gaat slapen). Zorg overigens dat dit ritueel GEEN beeldschermen bevat. Het licht van het scherm van je computer of mobiel remmen het slaapproces namelijk af.

5.     Neem in erge gevallen (homeopathische) middelen

Uiteindelijk is dit niet het beste wat je kunt doen, maar op momenten dat het slaapprobleem echt te groot wordt kan dit je soms net even het duwtje in de rug geven wat je nodig hebt. Neem echte slaappillen uiteraard in overleg met een arts en niet te lang. De natuurlijke middelen die ik zelf gebruikt heb zijn GABA en melatonine.

 

Lees ook: