Je went er snel aan als je je weer wat beter voelt, maar aan terugvallen wen je niet. Toch zal je er waarschijnlijk niet aan ontkomen. Het herstel van een burn-out gaat namelijk met twee stappen vooruit en één stap achteruit. Maar hoe voorkom je een terugval? Kún je het überhaupt voorkomen?

Zodra je je eindelijk weer wat beter voelt, wil je weer dingen doen. Je begint enthousiast en denkt: “YES, ik ben er weer!” Echter zit dit voor je lichaam even anders. Zelfs al zijn de dingen die je doet alleen maar positief, de energie in je lichaam is nog ontzettend pril en voor je het weet is die alweer op. Dat is flink balen als je dacht weer een stap gemaakt te hebben. Daarom is voorkomen (voor zover dat mogelijk is) beter dan genezen.

BatterijHoe voorkom ik een terugval YoungCoach

Ik heb mijn energielevel altijd vergeleken met een batterij. Mijn batterij percentage bevond zich tijdens mijn burn-out constant tussen de 0 en 10%. Soms kwam hij even kort boven de 10%, maar lange tijd bleef hij ook hangen bij 1%. Op de momenten dat ik merkte dat het even wat beter ging en het percentage bevond zich tussen de 20 en 50%, was dat voor mij al een enorme beademing. (Die momenten kwamen vooral toen ik al verder in het burn-out proces was). Ik was nog niet beter, maar voelde me goed genoeg om weer te denken: “Jaa, ik kan weer dingen doen!” Vervolgens begon ik enthousiast dingen te ondernemen en ging ik in al mijn enthousiasme een grens over. Ik zette de kostbare extra procenten meteen in. Met als gevolg: de batterij die direct weer terug ging naar de <10% en een terugval in de pocket.

 

Signalen

Dit levert natuurlijk veel frustraties op. Vooral omdat eerder gegeven signalen van het lichaam vaak niet opgemerkt worden. Daarom voelt het vaak heel onverwachts en onterecht.
Deels is dat waar. Een kleine teen over de grens kan genoeg zijn om weer 3 weken uitgeput op de bank te liggen. En om er achter te komen wat je wel en niet aankunt, zal je met die grenzen moeten spelen. Absoluut niet raar dus dat je af en toe terugvalt. Het is nou eenmaal een feit dat je lichaam heftig reageert. Maar je lichaam doet dit niet voor niks.. Hij is namelijk nog flink aan het herstellen.

Het is dan ook de kunst om te leren luisteren naar de signalen van je lichaam, om zo een terugval te kunnen voorkomen. In het begin lijken die signalen minuscuul, maar op den duur ga je ze steeds beter herkennen. Zelfs als je weer beter bent, is dit van cruciaal belang.

“Tijdens een terugval ga ik dan ook altijd bij mezelf na: welke signalen heb ik gemist?”

Vaak kom ik er dan achter dat mijn lichaam eigenlijk heel veel tekens heeft gegeven, waar ik allemaal aan voorbij gelopen ben. Als je deze signalen langzaam beter leert kennen, kun je vroegtijdig ingrijpen voor het te laat is. Bij mezelf gaat er bijvoorbeeld nu een lampje branden als ik denk: “Oh help, ik ga eigenlijk wel een érg drukke week tegemoet”. Of wanneer ik merk dat ik weer moeier ben, onrustiger slaap en/of een wattrig gevoel in mijn hoofd krijg. Zelf op tijd een stap terug doen is dan beter, dan achteraf op je plek gezet te worden door je lichaam.

Wel is en blijft het ontzettend moeilijk. Zelfs na een jaar in een burn-out gezeten te hebben, vind ik het lastig om te bepalen waar nou mijn grenzen zijn en ga ik er soms nog overheen. Luisteren naar “signalen” is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Wat is namelijk nou wel een signaal en wat niet? Waar moet je op letten?
Omdat elk lichaam anders is, is het heel moeilijk daar een specifiek antwoord op te geven. De één zal merken dat de grens nadert wanneer hij/zij sneller huilbuien heeft, terwijl de ander het zal merken aan lichamelijke pijntjes. Mogelijke andere signalen zijn: (verergerde) slaapproblemen, meer irritaties, vermoeider zijn en verminderde eetlust.

 

Terugvallen in oude patroon

Daarnaast blijkt uit mijn eigen ervaring dat één ding er gegarandeerd voor zorgt dat je terugvalt. Namelijk: terugvallen in het oude patroon dat er voor gezorgd heeft dat je een burn-out gekregen hebt. Ook als je beter bent is dit geen optie meer. Je zult net zo lang terug blijven vallen tot je er van geleerd hebt. (En geloof me, dat was bij mij veel te vaak). Je moet jezelf en je leven op sommige punten radicaal veranderen, om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurt.
Het is helemaal niet erg als je daar moeite mee hebt en het niet meteen lukt, als je maar aan jezelf werkt.

Er zijn dus wel degelijk dingen die je kunt doen om een terugval te voorkomen. Neem afscheid van je burn-out triggers en werk aan het herkennen van de signalen van je lichaam. En als je wel een keer een terugval hebt, is dat helemaal niet raar. Je bent nou eenmaal zoekende naar je grenzen. Gun jezelf de tijd! Langzaam maar zeker zul je merken dat de terugvallen steeds minder erg worden en minder vaak zullen komen. En jij zult expert worden op gebied van je eigen grenzen.

 

Lees ook: