Soms is het misschien nog wel erger om te zien dat het slecht gaat met iemand om wie je geeft, dan met jezelf. Je wil zó graag helpen maar hebt geen idee hoe. Ik merk om me heen dat mensen het vaak lastig vinden om met me om te gaan. Moeten ze nou telkens vragen hoe het gaat of juist niet? Wil ik nou wel of niet ergens mee naartoe? Wat kunnen ze doen om me te helpen?
Een burn-out heb je niet alleen maar heeft ook grote gevolgen voor de mensen die dicht bij je staan. Dat is iets wat nog wel eens vergeten wordt. Vanuit mijn eigen ervaring, vertel ik wat jij voor iemand met een burn-out kunt doen.

1. Geef iemand de ruimte om ziek te zijn

Acceptatie is ongelooflijk belangrijk in het proces van beter worden. Wanneer je het gevoel hebt dat je niet ziek mag zijn, leg je jezelf enorm veel druk op en zal het herstel langer duren. Je omgeving kan helpen burn-out, steunen, Youngcoach, overspannen, familie. relatiedit gevoel heel erg versterken. Geef iemand met een burn-out het gevoel dat diegene ziek mag zijn. Natuurlijk, beter worden is het uiteindelijke doel maar iemand mag zich slecht voelen op dit moment. Sterker nog, het is nodig. Geef iemand de ruimte die hij of zij nodig heeft en een veilige omgeving waarin je je ook even slecht mag voelen.

2. Steunen & accepteren

Iemand met een burn-out zit vaak in een emotionele rollercoaster en kan in een split second veranderen in volkomen boos of verdrietig. De kleinste dingetjes helpen burn-out, steunen, Youngcoach, overspannen, familie. relatietriggeren dit. Probeer te laten blijken dat je er voor iemand bent. Het gaat er absoluut niet om dat je de juiste dingen zegt. Het feit dat je iemand even laat uitrazen is vaak genoeg. Durf ook aan te geven dat je soms niet weet hoe je het beste kunt reageren. Daarmee kunnen onbedoelde irritaties worden voorkomen.
Relativeren is met een burn-out erg lastig, dus probeer geduld op te brengen en er niet teveel van terug te verwachten. Hoe lastig dat ook is…

3. Zorg goed voor jezelf

En dit is zo ongelooflijk belangrijk! Je kunt er pas op een goede manier voor iemand zijn als je zelf ook stabiel bent. Dat geldt overigens sowieso in het leven. Het is onmogelijk om alleen maar te geven helpen burn-out, steunen, Youngcoach, overspannen, familie. relatieen jezelf niet op te kunnen laden. Dus vraag jezelf af: “Wat heb ik op dit moment zelf nodig?” Voel je vooral niet schuldig om af en toe eens weg te gaan en leuke dingen op te zoeken. Zoals ze altijd zeggen:

“Uit een lege beker kun je niet schenken”

4. Vind samen kleine, positieve dingetjes om te doen

Als je in een burn-out zit, zal je merken dat er veel mensen om je heen afstand nemen. Dit hoort er jammer genoeg bij en zorgt ervoor dat je er achter komt wie je echte vrienden zijn. Wel wordt de relatie met de mensen die je echte vrienden blijken te zijn -en daar hoort familie ook bij-, vaak “zwaarder”. Je helpen burn-out, steunen, Youngcoach, overspannen, familie. relatiebent nou eenmaal niet meer zo vrolijk en energiek als eerst. Alles zal snel in het teken staan van de burn-out. Daarom is het van groot belang om te zoeken naar kleine positieve dingetjes. Dit is voor iemand met een burn-out in het algemeen belangrijk, maar ook voor de relatie met de mensen om je heen.

Probeer het niet te groot te zoeken. Samen een wandelingetje maken, een spel spelen of een café opzoeken voor een drankje kan weer even een positieve impuls geven. Daarbij vindt iemand met een burn-out het misschien eng om zelf dingen -buiten de deur- te doen. Het eenvoudigweg samen zijn met iemand die je vertrouwt, kan hier ook erg bij helpen.

5. Flexibel

Hoe vaak heb ik wel niet met iemand afgesproken om iets te gaan doen, wat ik op het laatste moment af moest zeggen? Veel te vaak! En daar ben ik ongetwijfeld niet de enige in. Wanneer dit een keer gebeurt is dat niet erg, maar het vergt heel wat flexibiliteit van degene met wie de plannen zijn gemaakt. Probeer te begrijpen dat iets wat voor iemand de ene dag gemakkelijk kan, de dag daarna misschien onmogelijk is. Je zult wat dit betreft flink helpen burnout, youngcoach, steunen, omgaan me, jong burnout, kind burnoutwat incasseringsvermogen moeten hebben. Plannen met een burn-out is vrij onmogelijk, dus probeer daar op in te spelen en het vooral niet persoonlijk op te vatten.

Iemand helpen met een burn-out

Hoe vervelend en machteloos het soms ook voelt, uiteindelijk zal iemand met een burn-out zelf een nieuwe weg moeten vinden. Toch kan jouw hulp zoveel troost bieden. Voor beide partijen is het niet gemakkelijk, maar onthoud dat de situatie tijdelijk is! Tijdens een burn-out kom je er achter welke mensen écht belangrijk zijn in je leven. Het feit dat je dit leest en er voor iemand wil zijn, zegt in mijn ogen dat je daarin de eerste stap al hebt gemaakt.

 

Lees ook: