Ik ben bezig met een hbo-opleiding Voeding & Diëtiek en kan hier uren over doorpraten als het moet. Ik geloof dat veel mensen niet half doorhebben, wat voor invloed de juiste voeding kan hebben op ons gestel. Daarom deel ik graag mijn kennis hierover met jullie.
Eerder schreef ik over hoe de juiste voeding je herstel kan bevorderen. Maar wat kun je beter vermijden? Misschien weet je dat je een teveel aan suikers niet kan gebruiken. Maar waarom eigenlijk niet? In dit artikel zal ik je vertellen wat je beter kunt vermijden en waarom.

1.     Suikers

Bij mijzelf merk ik altijd dat ik meteen wil gaan eten als ik moe ben of me slecht voel. Het liefst zo snel mogelijk en zo zoet mogelijk. Toch is dat alles behalve verstandig. Wat er namelijk gebeurt als ik even een zoete hap neem, is dat mijn slechte voedingsmiddelen stress, burnout blog, voeding burnout, YoungCoach, Young Coach, Sharon Uitendaal, jong burn-outbloedsuikerspiegel snel stijgt. Op dat moment zorgt dat inderdaad voor energie. Het nadeel is echter, dat (door de grote hoeveelheid insuline die hierbij aangemaakt wordt), mijn bloedsuikerspiegel daarna heel snel zal dalen en zelfs verder dan daarvoor. Dit met als gevolg: een dip en zin in weer een nieuwe zoete hap. Ook wordt hierbij adrenaline aangemaakt, één van de hormonen die bij stress ook aangemaakt wordt.

Je begrijpt dus wel, dat dit alles niet gunstig is voor een lichaam dat juist balans en ontspanning nodig heeft. Daarom is het van belang om een teveel aan suikers te voorkomen. Maar waar zitten al die suikers in?

2.     Bewerkt voedsel

Juist! Onder andere in bewerkt voedsel.

We zijn ons er niet half van bewust wat er allemaal in ons voedsel wordt gestopt. Ook als het verkocht wordt als gezond, zit er vaak een overvloed aan suikers in. Denk aan “gezonde” koekjes, slechte voedingsmiddelen stress, burnout blog, voeding burnout, YoungCoach, Young Coach, Sharon Uitendaal, jong burn-outvruchtensappen of ontbijtgranen. Ik ben een ontzettende voorstander van “whole foods” en het zelf bereiden van eten. Naast suikers zijn er namelijk ook vaak grote hoeveelheden zout en E-nummers te vinden in bewerkt voedsel. Ook zitten er in bewerkt voedsel vaak veel minder vezels en antioxidanten. Dezen zijn onder andere belangrijk voor onze darmflora en voor ons immuunsysteem. En die kan een herstellend lichaam extra goed gebruiken!

3.     Cafeïne

Als je vermoeid bent, lijkt cafeïne een mooie oplossing. Toch heeft het (zeker bij grotere hoeveelheden) een averechts effect. Dat cafeïne een “opwekkend” middel is, is algemeen bekend. Cafeïne slechte voedingsmiddelen stress, burnout blog, voeding burnout, YoungCoach, Young Coach, Sharon Uitendaal, jong burn-outstimuleert de aanmaak van stresshormonen. Door een overmaat aan cafeïne zal je lijf in een toestand van aanhoudende stress en hyperalertheid blijven. Hoewel dit misschien erg verleidelijk is om je even wat beter te voelen, zal dit je absoluut niet helpen je stress level lager te krijgen. Laat die koffie, zwarte thee of energiedrankjes voortaan maar staan.

4.     Alcohol

Dat alcohol en een burn-out niet goed samen gaan, heb ik zelf herhaaldelijk ervaren. Vooral tijdens het eerste jaar van mijn burn-out dacht ik dat een wijntje mij wel kon helpen te ontspannen. Dit met als gevolg, dat al mijn klachten ontzettend versterkt werden en ik ter plekke vaak meteen uitgeschakeld was. slechte voedingsmiddelen stress, burnout blog, voeding burnout, YoungCoach, Young Coach, Sharon Uitendaal, jong burn-outOndertussen kan een wijntje mij weer helpen even te ontspannen, iets wat ik vind dat op zijn tijd zeker moet kunnen. Toch moet je je er wel bewust van zijn dat een gestrest lichaam het al zwaar genoeg heeft en het afbreken van (te veel) alcohol, je herstel niet zal bevorderen.


Slechte voedingsmiddelen bij stress

Voeding is echt ontzettend belangrijk in ons herstel. Natuurlijk horen cheat days er ook bij, maar wat minder van bovenstaande voedingsmiddelen zal je lichaam zeker goed doen.

 

Lees ook: