Afgelopen donderdag was ik één van de sprekers tijdens de studiedag “Prestatiedruk bij leerlingen” van de Facta. Ik vind het geweldig dat ik een onderdeel mocht zijn van deze dag en zo met mijn verhaal iets kan betekenen voor anderen.

De dag vond plaats in Utrecht, waar ruim 100 leraren en mensen uit de zorg op afkwamen. Gedurende de dag werd het thema prestatiedruk vanuit verschillende hoeken belicht. Zo werd er gekeken naar oorzaken, symptomen en werd er gesproken over oplossingen en/of gepaste begeleiding. Dit alles tot in de puntjes georganiseerd door de Facta.

Spreker burn-out

Ikzelf sprak als ervaringsdeskundige. Ik heb gesproken over mijn ervaring met prestatiedruk, waarbij ik extra inging op de rol die school gespeeld heeft in het ontstaan van mijn burn-out. Daarbij heb ik verteld hoe school mij beter had kunnen helpen (en wat al goed ging) en waar een leerling met een burn-out veelal behoefte aan heeft.

“Een tijd geleden was ik nog niet in staat om over dit onderwerp te praten, maar ondertussen vind ik het zo belangrijk dat juíst wel te doen.”

Het was mooi om te zien hoe geïnteresseerd de deelnemers waren. Het halfuur dat ik had om te spreken, was lange na niet voldoende om alle vragen te kunnen beantwoorden. Na deze dag is het mij alleen nog maar meer duidelijk geworden hoeveel jongeren hiermee te maken hebben. Een lastig probleem omdat er geen kant en klare oplossing voor is. Het bewust worden en het erkennen van dit probleem is in mijn ogen de eerste stap. Iets waar ik me graag voor inzet. Ik kijk met een tevreden gevoel terug op deze leerzame dag en ben van plan dit veel vaker te doen.

 

Lees ook: